Matteprov med svar

Eleverna tyckte jag var alldeles knasig när jag berättade (som en förberedelse) att svaren står på provet.

Men då får ju alla alla rätt, sa en elev.
Hur tänkte du nu, frågade en annan elev.

Tja, jag vill förflytta elevernas fokus från antal rätt till val av metod, genomförande av metoden och redovisningen. Vilket vi har koncentrerat oss på väldigt tydligt i undervisningen. Metoderna har fått olika namn; t ex ”Tinas metod” och ”Max metod”. Till de olika metoderna har vi sett olika för- och nackdelar. De lämpar sig helt enkelt olika bra i olika situationer.

Vi får se hur det landar när det är dags för prov.

PS: Jag har inte satt poäng på ett matteprov på minst sju år så eleverna är vana vid att få respons på alternativa sätt.

Advertisements
Taggad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: